Co oznacza zdrowe odżywianie?

zdrowe odżywianie

 

Każdego dnia pomagamy naszym pacjentom wprowadzić w życie zdrowe nawyki żywieniowe. Przygotowujemy jadłospisy, udzielamy porad, monitorujemy postępy. Dziś wrócimy do podstaw i wyjaśnimy, czym dokładnie jest zdrowe odżywianie i dlaczego jest tak istotne.

Czym jest zdrowe odżywianie?

Zdrowie odżywianie to dostarczanie organizmowi takiej ilości energii, która jest potrzebna do prawidłowego funkcjonowania. Ilość kalorii uzależniona jest od wieku, stanu zdrowia, trybu życia.

Zdrowe odżywianie zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych, na przykład takich, jak:

  • otyłość
  • cukrzyca
  • choroby sercowo-naczyniowe

Pomaga w uzyskaniu/utrzymaniu zgrabnej sylwetki, pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie.

Co więcej, często zdrowe odżywianie jest podstawową metodą leczenia wielu chorób i dolegliwości.

Zasady zdrowego odżywiania

Jakie są najważniejsze zasady zdrowego odżywiania? Przedstawiamy je poniżej.

  • Spożywaj 4-5 posiłków dziennie, najlepiej o regularnych porach. Przerwy między posiłkami nie powinny być dłuższe niż 3-4 godziny. Pamiętaj, że najważniejszym posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie, warto wygospodarować czas, by zjeść na spokojnie coś zdrowego i smacznego. Dzięki temu zyskamy energię na cały dzień. Ostatni posiłek zjadaj około 2-3 godziny przed snem. Zadbaj o to, by kolacja była lekkostrawna.
  • Nie przejadaj się, nie jedz zbyt dużych porcji.
  • Każdego dnia zjadaj warzywa i owoce. Są one doskonałym źródłem witamin i minerałów. Uwaga! Owoce zawierają cukry proste, dlatego osoby z nadwagą nie powinny spożywać ich więcej niż 300 g dziennie.
  • Zadbaj o to, by w Twojej diecie znalazły się produkty zbożowe, pełnoziarniste. Kupuj pieczywo razowe lub typu graham, makaron razowy, kaszę gryczaną, ryż pełnoziarnisty brązowy.
  • Czytaj etykiety produktów. Unikaj barwników, słodzików, konserwantów, E, wzmacniaczy smaku.
  • Pamiętaj o regularnym nawadnianiu organizmu, pij dużo wody. Woda usuwa szkodliwe produkty przemiany materii, zapewnia utrzymanie stałej temperatury ciała.
  • Dbaj o jakość produktów. Postaw na sprawdzonych dostawców, produkty sezonowe. Unikaj słodyczy, fast-foodów i żywności przetworzonej.
  • W diecie uwzględnij mleko i produkty mleczne. Mleko, jogurt, kefir i inne przetwory stanowią ważne źródło wapnia, magnezu, witamin: B1, B2, B6, B12, witaminy A, białka, kwasu foliowego.
  • Ograniczaj spożycie mięsa. Wybieraj mięso chude, przede wszystkim indyka, kurczaka. Mięso czerwone (wołowe i wieprzowe) dobrze spożywać w nieco mniejszych ilościach.
  • Ograniczaj spożywanie tłuszczów zwierzęcych ‒ tłuszcze zwierzęce, na przykład smalec, warto zastąpić roślinnymi, na przykład oliwą z oliwek, olejem słonecznikowym czy rzepakowym.


Warto wprowadzać w życie zdrowe nawyki. Jeść posiłki regularnie i wybrać zdrowie, nieprzetworzone produkty. Potrzebujesz pomocy w przygotowaniu diety? Zgłosić się do nas! Nasze dietetyczki i doktorki przygotują jadłospis, który będzie dostosowany do stanu Twojego zdrowia, Twoich potrzeb oraz preferencji żywnościowych.