Dieta eliminacyjna w alergii pokarmowej

dieta

Alergia pokarmowa jest coraz częściej spotykanym zjawiskiem u dzieci i dorosłych. Przyczyną jej występowania jest nieprawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego, który po wprowadzeniu do organizmu określonych składników, wytwarza przeciwciała, które wydzielają substancje chemiczne powodujące objawy alergiczne. Jednym ze sposobów załagodzenia bądź całkowitego ustąpienia alergii na pokarm jest stosowanie diety eliminacyjnej. Na czym polega? Jakie produkty można jeść, a jakich unikać?

Jakie produkty najczęściej wywołują alergię pokarmową?

Reakcję alergiczną powodują alergeny, czyli białka zwierzęce i roślinne. Najczęściej alergię na pokarm u dzieci wywołują mleko, jajka i owoce cytrusowe, u dorosłych natomiast mąka pszenna, zboże, orzechy laskowe, orzeszki ziemne, soja, owoce morza oraz niektóre barwniki, np. E102, E24 czy E129.

Rzadziej alergię powodują pomidory, seler, banany, soczewica, groszek, miód i przyprawy, m.in. pieprz, gorczyca i kolendra.

Na czym polega dieta eliminacyjna?

Dieta eliminacyjna polega na całkowitym wykluczeniu z jadłospisu jednego lub kilku składników, które wywołują alergie pokarmowe i związane z tym nieprzyjemne dolegliwości. Wśród najczęściej występujących objawów alergii można wymienić:

  • bóle brzucha,
  • biegunkę,
  • wymioty,
  • astmę,
  • -pokrzywkę,
  • -obrzęk,
  • rumień,
  • refluks,
  • nieżyt nosa i krtani,
  • atopowe zapalenie skóry,
  • wstrząs anafilaktyczny.

Dieta eliminacyjna – dla kogo jest przeznaczona?

Dieta eliminacyjna jest jednym ze sposobów leczenia rozpoznanej alergii pokarmowej, a jednocześnie metodą przywrócenia tolerancji na produkty, które wywołują alergię. Skierowana jest także do osób, u których pojawiły się symptomy nietolerancji na pokarm.

Dieta eliminacyjna jest zatem pomocna nie tylko w leczeniu przyczynowym, lecz także w diagnozowaniu dolegliwości. Dzięki wykluczeniu określonego składnika z jadłospisu, można obserwować stan zdrowia w celu potwierdzenia bądź wyeliminowania alergii.

Najczęściej stosowane diety eliminacyjne

Dieta eliminacyjna musi być odpowiednio zbilansowana zarówno pod względem kalorycznym, jak i odżywczym po to, by dostarczyć organizmowi niezbędnych składników mineralnych, węglowodanów, białek, tłuszczów i witamin, których niedobór może wynikać z całkowitego wykluczenia konkretnych produktów. Aby uniknąć takiej sytuacji, należy stosować zamienniki, czyli jedzenie charakteryzujące się takimi samymi wartościami odżywczymi.

Możemy wyróżnić wiele diet eliminacyjnych, jednak do najpopularniejszych należą:

  • Dieta bezglutenowa – polega na wyeliminowaniu białek roślinnych znajdujących się w ziarnach zbóż (pszenicy, jęczmieniu czy życie). Zaleca się natomiast spożywanie ryżu białego i brązowego, orzechów, ziemniaków, soi, fasoli, grochu, kukurydzy, mięsa, ryb, jajek, prosa, gryki, tapioki, amarantusa oraz manioki.
  • Dieta bezmleczna i bezlaktozowa – opierają się na wykluczeniu mleka i nabiału (np. twaróg czy ser), przy jednoczesnym dołączeniu do menu ryb, kaszy, pełnoziarnistego pieczywa, żółtek jaj, owoców i warzyw.
  • Dieta bezjajeczna – polega na eliminacji każdego rodzaju jaj. W zamian poleca się wybieranie produktów bogatych w żelazo.

Podsumowanie

Chociaż alergia pokarmowa to coraz powszechniejszy problem dotykający ludzi w różnym wieku, jedną z metod jej leczenia i diagnozowania jest dieta eliminacyjna. Zbilansowany jadłospis może w znaczący sposób poprawić stan zdrowia, załagodzić symptomy nietolerancji na pokarmy bądź doprowadzić do ich ustąpienia.