Dieta w niedoczynności tarczycy

Szacuje się, że niedoczynność tarczycy występuje u około 5% dorosłych kobiet oraz u zaledwie około 1% mężczyzn. Mimo że na ryzyko zachorowania są narażone głównie osoby starsze (na odmianę subkliniczną choruje nawet 15% starszych kobiet), niedoczynność dotyka również młodych ludzi oraz dzieci. Aby wspomóc prawidłowe funkcjonowanie gruczołu tarczowego, należy dostarczyć organizmowi odpowiednich składników. Na co zwrócić uwagę w diecie? Jakich produktów unikać, a jakie suplementować?

Przyczyny niedoczynności tarczycy

Niedoczynność tarczycy jest uwarunkowana genetycznie, dlatego osoby mające predyspozycje do zachorowania, powinny wykonywać okresowo niezbędne badania, które pozwolą wykluczyć bądź rozpoznać schorzenie na wczesnym etapie. Zbyt mała ilość hormonów może być spowodowana uszkodzeniem organu (pierwotna niedoczynność), niedoborem TSH (wtórna niedoczynność) bądź TRH, za którego produkcję odpowiada podwzgórze (trzeciorzędowa niedoczynność).

Najczęstszą przyczyną niedoczynności gruczołu jest choroba Hashimoto, czyli przewlekłe zapalenie tarczycy, niedostateczna ilość jodu, napromieniowanie szyi podczas leczenia chorób nowotworowych oraz całkowite lub częściowe wycięcie tarczycy. Choroba może się również pojawić wskutek:

  • leczenia nadczynności tarczycy,
  • poporodowego zapalenia tarczycy,
  • przyjmowania niektórych leków,
  • choroby przysadki.

Niezależnie od przypadku, bardzo ważne jest spożywanie odpowiednich posiłków, które przyspieszą metabolizm oraz pomogą w leczeniu.

Objawy niedoczynności tarczycy

Hormony wytwarzane przez tarczyce odgrywają bardzo dużą rolę w organizmie. Są niezbędne do prawidłowego rozwoju, wzrostu i przemiany materii. Mają również wpływ na pracę układu sercowo-naczyniowego oraz gruczołów płciowych. Niedostateczna ilość hormonów objawia się uczuciem zmęczenia, osłabienia, bólami stawów, mięśni, łamliwością włosów, przyrostem masy ciała czy zaburzeniami koncentracji.

Dieta w niedoczynności tarczycy

Osoby chorujące na niedoczynność tarczycy powinny stosować dietę bogatą w jod, który bierze udział w procesie produkcji hormonów tarczycy. Każdego dnia zapotrzebowanie organizmu na jod wynosi około 160 µg, dlatego pierwiastek powinno się przyjmować w pokarmach (m.in. ryby i owoce morza) bądź dostarczać drogą wziewną podczas pobytu nad morzem.

Właściwa dieta w niedoczynności tarczycy to nie tylko spożywanie jodu, lecz również białka, które wspomaga przemianę materii oraz stymuluje wytwarzanie hormonu wzrostu. Maksymalna zalecana dzienna ilość białka to 80-100 gramów. Nie wolno również zapomnieć o:

  • żelazie, które znajdziesz w żółtkach jajek czy czerwonym mięsie,
  • cynku – pierwiastek zawierają takie produkty, jak ziarna lnu, pestki dyni lub pełnoziarniste produkty zbożowe,
  • selenie – produkty bogate w selen to ryby bądź grzyby,
  • błonniku.

Osoby chorujące na niedoczynność tarczycy powinny wyeliminować z diety produkty zmniejszające przyswajalność jodu:

  • brukiew,
  • kapustę,
  • kalafior,
  • soję,
  • rzepę,
  • brukselkę.

Zaleca się również spożywanie mniejszej ilości orzeszków ziemnych, słonych przekąsek (chipsy, krakersy), gorczycy, słodyczy (ciastka, cukierki, batony), jogurtów oraz słodkich napojów mlecznych, ponieważ zwalniają one metabolizm. Warto także ograniczyć pieczywo pszenne, jasne makarony, wędliny, tłuste mięso, boczek oraz napoje energetyczne, gazowane i alkoholowe.