Pacjentka z niskim poziomem żelaza, czyli jawna anemia.

Na wizytę zgłosiła się pacjentka z problem anemii  z hemoglobiną 10,0, poziomem żelaza 14 ( norma żelaza to 30-100) Pani Hania leczyła się na anemie od 7 lat, ale pomimo licznych wizyt lekarskich i badań diagnostycznych nie wykryto przyczyny, jedynym rozwiązaniem było podawanie preparatów żelaza, po których z kolei bolał ją brzuch. Przez pewien czas następowała poprawa, ale objawy jak zmęczenie, senność i zawroty głowy, wracały jak bumerang. 

Po przeanalizowaniu jej historii zdrowotnej i jadłospisu doszukałam się braku spójności i konsekwencji w działaniu żywieniowym. Zrozumiałam, że Pani Hania potrzebuje mentora i lekarza, który upewni ją, że można poprawić przyswajanie żelaza z produktów żywieniowych. Potwierdziłam, że intuicja w kierunku diety bardzo nisko glutenowej była bardzo słuszna.  Z analizy całości objawów nie widziałam potrzeby zastosowania diety bezglutenowej ( dla tego przypadku). Z wywiadu żywieniowego wynikało, że Pani Hania nie omija czerwonego mięsa ( bogatego skądinąd) w cząsteczki łatwo przyswajalnego  żelaza, ale też nie czuje się dobrze po tym mięsie. No cóż, nie będzie  wbudowania żelaza nawet przy najlepiej rozpisanej diecie ( przeliczonej w produkty bogate  w żelazo) jak Pani Hania nie zacznie trawić, a tym samym przyswajać żelaza. 

Rozwiązanie problemów z anemią leżało więc u tej Pani w poprawie trawienia białka ( które odbywa się w kwaśnym pH żołądka) . Potrzebowałam do tego celu jeszcze : produktów z kofaktorami jak płyn: miedź-cynk-magnez ( 5ml /100ml wody 1x dziennie wieczorem ) i mikstury znajomego farmaceuty z wyciągu z warzyw, głównie na bazie buraka. Sok z kiszonego buraka ma naturalną  baetaine, która to właśnie umożliwia trawienie białka! 

Aminokwas pochodzący z buraka cukrowego jest także stosowany w medycynie. Dokładniej rzecz biorąc, w zaburzeniach trawienia, które wynikają z nieprawidłowej i niedostatecznej produkcji kwasu solnego. Co więcej, betaina w towarzystwie takich enzymów jak bromelina czy papaina dodatkowo intensyfikuje proces trawienia. 

Pamiętałam o wit C liposomalnej 1,0 gr/dzień, który pomoże utrzymać dobre pH ( czynnik niezbędny w aktywacji enzymatycznej i trawiennej) i o olejku z czarnuszki . W diecie u tej pacjentki nie można było pominąć roli chlorku sodu     (także regulatora trawienia a przede wszystkim pomp sodowo- potasowych) . Zalecona porcja to 5gr chlorku sodu nierafinowanego na dzień. Dlatego pacjentka zaczynała dzień od szklanki ciepłej wody z Aloesem 2 łyżkami i szczyptą soli himalajskiej.

 

SilorB wpływa pozytywnie na przyswajanie wszystkich substancji odżywczych oraz magnez -cynk-miedź – poprawia przyswajanie żelaza i aktywuje wydzielanie kwasu solnego, dzięki temu doprowadzamy do poprawy trawienia.

Wiedziałam, że warto obudzić przewód pokarmowy u tej pacjentki na ciepło: 

Wyrzuciłyśmy więc z rana kanapki, na rzecz ciepłych odżywczych zup. Wtedy u Pani Hani pojawił się  na buzi uśmiech, bo już tak czasami robiła i wtedy faktycznie dobrze się czuła, a koleżanki nie mogły się nadziwić, zupa obiadowa na śniadanie ??? Tak, to dobry pomysł dla osób ze słabym przewodem pokarmowym, czy po prostu mocno zmęczonych. 

II Śniadanie chciałam żeby było solidne i odżywcze, ale nie przeciążało jelit ( bingo : kanapki bezglutenowe koniecznie z białkiem i warzywami) oraz oliwą .

Lunch w pracy : zupa lub powtórzyć kanapkę, a może gotowane mięso z octem jabłkowym ( to kolejny sposób na zakwaszenie żołądka)

Obiad o 17 w domu: mniej już tego mięsa w pierwszej fazie : czyli miejsce na lekkostrawne węglowodany jak ryż czy komosa czy ziemniaki z oliwą lub masłem i warzywami. 

Mięso i ryba na parze  gotowane z przyprawami plus niedużo skrobi ( też pojawiły się w niedużej ilości) .

Kolacja: lekka i ciepła, wiecie już, że lubię zupy i warzywa z oliwą na ciepło 🙂

Warto pamiętać, że spirulina i zielony jęczmień też jest dobrym pomysłem na poprawę poziomu żelaza.

 

Wykluczyłam 

makarony, bułki, strączki, panierki, oleje rafiowane, mleko, jogurty, sery, ciasta, orzechy, mączne produkty i pieczywo pszenne, w I fazie żyto (ze względu na lektyny, które uniemożliwią optymalne przyswajanie wartosci odżywczych)

 

lek.Dorota Helim-Sobkowiak

 

Powyższe zalecenia powstały po szczegółowej rozmowie z Panią Hanią. 
Jak  możemy pomóc Tobie? Zapraszamy do wykupienia abonamentu, gdzie zweryfikujemy jadłospis
w odniesieniu do wypełnionej ankiety zdrowotnej i  żywieniowej.