Woda – Pitna podstawa odżywiania

Analizując, układając, bilansując różne sposoby żywienia (lecznicze, redukujące masę czy codzienne odżywianie) wszystkie zawierają punkt wspólny:
PICIE WODY.
Od wody wszystko się zaczyna. Dzięki wodzie dowozimy substancje odżywcze do komórek, wywozimy odpady, produkujemy energię, utrzymujemy w równowadze enzymy, hormony.
Woda gwarantuje dobre zdrowie i samopoczucie, jest warunkiem świeżego i zdrowego wyglądu skóry. Jest absolutną podstawą naszego funkcjonowania dlatego wiedza na jej temat nie powinna być przez nikogo ignorowana.

Ogólne zalecenie jakie często słyszymy to picie dwóch litrów wody dziennie bez dopytania o istotne rzeczy:

  • Jak wyglądało picie wody wcześniej,
  • Ile występowało płynów odwadniających,
  • Jaki rodzaj wody był pity,
  • Ile średnio dana osoba wydalała moczu na dobę,

Jest to porada bagatelizująca problem i skutkującą często brakiem efektów w terapii.

Co powinniśmy rozumieć przez termin woda pitna? 

  • Jest to woda raczej miękka o ogólnym poziomie mineralizacji od 40mg/l do 270mg/l.,
  • Woda ta to woda z wodociągów, przefiltrowana lub przegotowana (nie może zawierać chloru) lub woda butelkowana o poziomie mineralizacji nie wyższym niż 270mg/l (w praktyce są to wszystkie wody z atestem Centrum Zdrowia Dziecka jak również wody z naturalnych źródeł i górskich potoków).

Nie powinniśmy pić wód mineralnych, gazowanych w ilości większej niż 3 szklanki dziennie ze względu na ryzyko przeciążenia nerek i niepotrzebnego odkładania się minerałów w przestrzeniach międzykomórkowych. Makro i mikroelementy organizm lepiej wykorzystuje z połączeń biologicznych zawartych w warzywach, owocach i naturalnej żywności.

Ile wody powinniśmy pić?
Przyjmuje się ilość 30 ml na każdy kilogram masy ciała co przekłada się na 1,5 litra przy wadze 50-60 kg i 2 litry przy wadze ponad 70 kg.
Wartość ta wynika z faktu, że tyle wody ile tracimy na dobę musimy uzupełnić.
Osoba o wadze 70 kg wydala około 1 litra wody w moczu, 100ml z kałem, a 900 ml z parowania z powierzchni skóry i wydychanym powietrzu.

Żeby picie wody przyniosło korzyść nie ma sensu wlewać w siebie dwa razy dziennie rano i wieczorem po jednym litrze naraz. Woda wtedy po prostu przepływa przez ciało, ponieważ zbyt duża jej ilość nie może zostać należycie zużyta.
O wiele efektywniej jest rozłożyć sobie po szklance co jakiś czas przez cały dzień rozpoczynając od szklanki wody na czczo.
Wówczas woda ma czas dostać się z naczyń krwionośnych do przestrzeni międzykomórkowych, a stamtąd zostać przeniesiona do wnętrza komórek.

Ważne informacje podczas picia wody:

  • Nie należy popijać posiłków, bo rozcieńczamy soki trawienne,
  • Minimalny czas w jakim możemy się napić wody przed posiłkiem to 10-15 minut i minimum jedna godzina po posiłku.

Wartym podkreślenia jest fakt, że organizm najlepiej pobiera wodę z biologicznego powiązania warzyw i owoców, jednocześnie uzupełniając witaminy, mikro i makroelementy. Dlatego najlepszą metodą zaopatrywania ciała w wodę jest jej zjadanie.
Taka woda dostaje się do krwi wolno i równomiernie przez co jest w pełni wykorzystana, zapewniając minerały w biologicznej kombinacji. Średnia zawartość wody w świeżych warzywach i owocach to 90 %.

Osoby jedzące pokarm w postaci bardziej skondensowanej mięsa, chleba, wędlin, serów, orzechów, kaszy, ryżu, słodyczy z małą ilością warzyw i owoców powinny pić zdecydowanie więcej wody.

Napoje takie jak kawa, herbata, mleko, napoje gazowane, alkohol nie nawadniają, wręcz przeciwnie mają właściwości odwadniające wypłukując wodę. Przyjmuje się, że jedna filiżanka kawy wypłukuje 3 filiżanki wody. Również „kac” po spożyciu alkoholu nie jest niczym innym jak silnym odwodnieniem komórek mózgowych.

Człowiek w 60- 70% procentach składa się z wody, a dziecko w 75-80%, z czego wewnątrz komórki powinno się znajdować więcej wody niż w przestrzeni pozakomórkowej.

Odwodnienie:

  • Komórki mogą stracić do 28% swojej objętości wody, co mocno utrudnia wszystkie procesy życiowe, produkty przemiany materii nie są prawidłowo usuwane, a na zewnątrz komórki gromadzi się coraz więcej wody w celu neutralizacji substancji toksycznych.
  • W takich warunkach w ciele powstają obrzęki na nogach, stopach, ramionach, dłoniach i twarzy,
  • Nerki zaczynają zatrzymywać wodę zmniejszając wydalanie moczu.
  • Moment powstania obrzęków często jest mylnie kojarzony z nadmiarem wody, podczas gdy w rzeczywistości to rozwinięte odwodnienie komórek.
  • Najlepszym lekarstwem na tę dolegliwość jest picie czystej wody w małych porcjach w ciągu dnia, która będzie najzdrowszym naturalnym środkiem moczopędnym,
  • Normalnie, enzymy komórkowe wysyłają sygnał do mózgu, kiedy zaczyna brakować wody. Jednak enzymy w przewlekle odwodnionych komórkach, stają się tak nieefektywne, że nie rejestrują stanu odwodnienia co powoduje, że osoba odwodniona nie czuje pragnienia.
  • Im bardziej komórka jest odwodniona, tym bardziej zależy od energii powstającej z przyjmowanego pokarmu co nasila apetyt, sprzyja nagromadzaniu tłuszczu i wzrostu nadwagi.

Woda jest produktem energetycznym niezbędnym do produkcji energii. Na niedobór wody jest szczególnie wrażliwy ludzki mózg. Mimo, że zajmuje 2% powierzchni zużywa 20% krążącej krwi, a jego komórki są najbardziej uwodnionymi komórkami ciała (85%). Ich zapotrzebowanie na energię nie tylko jest zaspakajane metabolizmem glukozy, ale także przez wykorzystywanie energii wodnej, powstającej z przesyłania wody na zasadzie osmozy komórkowej.
Niedobór wody w tkance mózgowej ogranicza dostawy energii do mózgu, a tym samym podważa wiele z jego funkcji życiowych powodując stan, który większość ludzi określa jako zupełnie pozbawiony energii, ospały, zestresowany, przygnębiony, depresyjny.
Syndrom chronicznego zmęczenia jest najczęściej objawem postępującego odwodnienia mózgu, które uniemożliwia usuwanie wszystkich odpadów przemiany materii i komórek z mózgu i innych części ciała. Lekarstwem będzie tutaj prawidłowe nawodnienie organizmu, właściwy program oczyszczania i odżywiania, jak również zaprzestanie używania substancji pobudzających i odwadniających jak alkohol, kawa, mocna herbata, leki odwadniające.
W przypadku, gdy dojdzie do przewlekłego odwodnienia nie uzupełniamy wody w maksymalnej ilości 1,5 – 2 litry na dobę tylko stopniowo zwiększamy jej ilość zaczynając od 500ml na dobę przez kilka dni pod kontrolą ilości wydalanego moczu, która ma mieć wartość ok 700ml. Po uzyskaniu tej ilości moczu możemy dalej zwiększać ilość wody po 100ml codziennie do uzyskania 2-3 litry na dobę. Pamiętamy, że przy takiej ilości wody musimy przyjmować 3g soli nierafinowanej dziennie i porcję 250ml warzyw lub owoców w celu utrzymania w równowadze bilansu sodu i potasu, bez których równowaga wodna nie jest możliwa.

Odwodnienie organizmu oprócz niskiej podaży wody mogą powodować:

  • Stany związane z nadmierną utratą wody (biegunki, wymioty, nasilone parowanie np. w trakcie podróży lotniczych),
  • Stany gorączkowe (już wzrost temperatury o 1 stopień ℃ zwiększa zapotrzebowanie na wodę o 10%),
  • Niektóre przewlekłe choroby: cukrzyca, moczówka prosta, choroba Parkinsona z zaburzeniami połykania,
  • Przegrzanie organizmu w trakcie intensywnego wysiłku fizycznego lub w trakcie upałów,
  • Przedawkowanie leków moczopędnych.

Medycyna określa trzy stopnie odwodnienia: 

  • I stopień – wzmożone pragnienie, uczucie suchości śluzówek, jamy ustnej i oczu, rzadsze oddawanie moczu, zmiana jego koloru i zapachu
  • II stopień  – w odpowiedzi na niższe ciśnienie krwi przyśpiesza akcja serca, pojawia się rozdrażnienie, brak apetytu, zaburzenia widzenia, bóle głowy, a nawet omdlenia
  • III stopień – zaburzenia mowy, senność, drgawki oraz utrata przytomności

Utrata wody w ilości 15% może doprowadzić do śmierci.

Jak samodzielnie sprawdzić stan nawodnienia organizmu?

Jeśli oddajemy mocz 4-8 razy na dobę, jego barwa jest słomkowo-jasnożółta i nie ma on zapachu to można powiedzieć, że prawidłowo nawadniamy organizm. Nieocenioną wagę wody dla człowieka podkreśla fakt, że bez jedzenia potrafimy przeżyć 40 dni, a bez wody tylko 3.

 


Zespół Revitadiet 
Lek. med. Agnieszka Arendarczyk